Skip to main content

Kerana... Cinta Ibu itu takkan pernah berakhir

Ketika kau berumur 14 tahun,
Ibu ingin tengok rancangan
agama sedangkan kau ingin
tengok cerita korea.
Sebagai balasannya, kau lempar
remote hingga pecah berkecai

Ketika kau berumur 15 tahun, Ibu
pulang kerja masih ingin memeluk
dan menciummu.
Sebagai balasannya, kau
jawab ..apalah mak nii..saya dah
besar, rimas laa"lalu lari kunci
pintu bilik..

Saat kau berumur 16 tahun, Ibu
membenarkan kamu
menggunakan komputer ribanya.
Sebagai balasannya, kau
menggunakan Komputer ribanya
hingga tidak ada kesempatan ia
nak menggunakannya.

Saat kau berumur 17 tahun, Ibu
sedang menunggu panggilan
telefon yang sangat penting.
Sebagai balasannya, kau
menggunakan telefon
semalaman.

Saat kau berumur 19 tahun, Ibu
Mengalirkan air mata menangis di
atas kejayaanmu dalam
peperiksaan STPM
Sebagai balasannya, kau
meraikannya hanya dengan
teman-temanmu sedangkan
dengan ibu buat endah tak
endah saja.

Saat kau berumur 20 tahun, Ibu
masih ingin berjalan bersama-
sama...
Sebagai balasannya engkau
meninggalkan ibu jauh di
belakang, malu kalau kawan-
kawan tengok.

Saat kau berumur 21 tahun, Ibu
memelukmu dengan penuh
ke syukuran saat kau lulus
pengajian tinggi mu
Sebagai balasannya, kau tanya
ibu bila hendak membelikan
hadiah untuk mu.

Saat kau berumur 40 tahun, dia
menghubungi mu untuk
memberitahu ada kenduri doa
selamat dan tahlil di rumah .
Sebagai balasannya, kau jawab,
“Ibu, saya terlalu sibuk, tidak ada
masa terluang untuk balik !”

Saat kau berumur 55 tahun, Ibu
sakit tak kebah sehingga
memerlukan perhatian mu
Sebagai balasannya, kau hantar
dan upah bibik untuk
menguruskannya.

Dan hingga suatu hari, dia
meninggal dengan tenang..
Dan tiba-tiba di satu ketika kau
teringat semua yang tidak pernah
kau lakukan untuk gembirakan
hati ibu mu..sayangnya dia telah
tiada lagi.. Jika kau menyesal pada
masa itu, tiada gunanya lagi, masa
yang berlalu takkan kembali lagi.

 
#copy n share# 

Comments

Popular posts from this blog

H.A.T.I

Allah itu
mengetahui apa yang dirasai saat ini
seribu satu rasa yang tak termampu diungkapkan dengan kata-kata

Sedih, sunyi, sepi dan rindu
hilang tawamu, hilang senyum ku
hilang kata-kata mu, seolah menarik aku untuk membisu

Pergi dengan tiba-tiba
seolah menyentap hati ini
namun aku yakin ini takdir untuk kita

Ku rasakan pada mulanya ku dah bersedia
namun, terkadang hati ini dirundum kesunyian
Allah... Hanya pada Mu tempat untuk ku mengadu

Alam ini ada putaran nya bukan
suka duka pasti kan silih berganti
inilah aturan terhebat oleh Mu ya Rabb

Merindu pada yang belum pasti akan milikku
Hanya doa yang mampu ku ungkapkan
Kuatkan lah hati ini....





Berhabuk Teruk !!

Fuhh..

Dahsyat, 2 tahun xterusik blog ni.. Rindu nak menulis balik, tapi ada je perkara yang menghalang.

2 tahun ni banyak kisah suka dan duka.. Sepanjang tempoh ini yang dah mengubah status diri empunya blog ini. Banyak perkara blh #tb dalam penulisan akan datang. hehe



Nk up satu gambar ni je sebenarnye.. vail jahitan sendiri.. blh open order x agak2?? haha

Kawan Untuk Selamanya

..Assalamualaikum..

Universiti Utara Malaysia (UUM) satu nama yang tentera kat kertas pada surat tawaran kemasukan ke Universiti 3 tahun yang lalu.. bila aku tengok surat tawaran tu.. aku menangis taw.. sebab dulu, aku nak sangat-sangat pergi UKM.. last2 dapat Utara lagi untuk kali kedua... yang first dulu kat matrik, utara jugak.. Tapi..  xpe la.. ade hikmah untuk semua ni.. ;) dan pada tarikh hari ni... hanya tinggal beberapa hari je lagi aku kat bumi sintok ni... n again... aku menangis nak tinggalkan tempat ni plak... nak tinggalkan korang, kawan-kawan yang selalu ade kat samping aku..

Tiga tahun teman... bukan saat yang singkat untuk kita mengenal hati budi masing-masing.. kurang lebih dalam berkawan, asam garam dalam bersahabat kita lalui bersama-sama.. aku cuba untuk menjadi yang terbaik untuk kalian.. Tapi, Maaf... aku hanya insan biasa teman.. takkan mampu untuk menjadi sesempurna manusia.. khilaf yang aku lakukan secara sedar ataupun tidak hanya maaf dari kalian yang aku pi…