Sunday 25 December 2011

Muhasabah Diri

..Assalamualaikum..

Bila sorang2 cam ni baru ade mood nak cter2 kat blog... nak taw nape sorg2,(xmo taw pon aq nak gtaw gak) :p rumet I pergi tidor bilik kwn dia.. ade hal katenye.. tinggal la daku kesendirian... huhu =.='. tapi bila sendiri macam ni, ni la peluang untuk aq muhasabah diri.. untuk ingt salah silap ape yang aku buat.. ingat segala kisah suka duka dalam hidup aku ni.. Sejarah hidup semalam jadikan iktibar untuk hari ini dan hari-hari yang mendatang.. 

Aku dilahirkan bukan dari kalangan keluarga yang senang, tapi xde la susah sangat.. :) namun kami sekeluarga Alhamdulillah masih diberikan rezeki olehNYA untuk teruskan kehidupan.. kadang aku pernah merungut depan mak, "mak, nape kita xkaya cam orang lain.. kalau diorang nak beli tu nak beli ni senang jer.. pilih2 bayar.. tapi kita.. mesti fikir dua tiga kali dulu sebelum nak beli.." mak aku pon kata... dalam hidup ini, setiap yang miskin & kaya tu merupakan nikmat dan ujian dariNya.. Allah nak uji kita dengan macam2 cara.. bagi yang miskin, bila kita rasa susah, kita berusaha ke tak..? kita mudah putus asa dengan hidup ke x..? kita minta pertolongan dan doa dari Dia ke x..? Bagi yang kaya pulak, kemewahan dan kekayaan yang diberi tu buatkan mereka bersyukur ataupun tidak.. kadang Allah menguji mereka sama ada mereka ni pemurah ke x..? harta2 mereka yang banyak tu kat mana diorang habiskan..? ke jalan yang halal atau sebaliknya.. Manusia kadang lalai dengan kemewahan, kadang mudah putus asa dengan kemiskinan.. namun semua ini Ujian Allah.. bagi mereka yang disayangi Nya... ".. 

Aku pandang wajah mak... rasa tenang sangat... hanya senyum terukir kat bibir.. Terima kasih Mak... :) 

Dikuniakan adik beradik seramai 6 orang, kadang umah tu xpernah nak senyap.. cian kat sedara mara kami kat sebelah umah tu... kalau xde suara jerit2 kat umah tu xsah.. Ni la family aku... hahaha.. windu kat diorang ketat2.. Tapi windu macam mana pon, aku kena kuat... exam lagi seminggu sayang.... nanti kalau balik umh jgk, alamak buku ntah kemana la jawabnya.. hihihi.. semalam call family, diorang plak kat kedai makan.. baru balik dari ekspo katanya akak.. saja jalan2 cuci mata... Bestnye.... ^_^ bual2 dengan family... ngadu kat mak abah exam da dekat dah..(ingat mak abah ko boleh mintak hep tunda exam ker...? :D).. assingment ade lg.. kls ade yg xhabis ag... xde study week sem ni.. tulun2..!! hahaha senget.. Mengadu boleh menghilangkan stress taw..!! hahaha.. Diorang mampu dokan yang terbaik untuk aku n macam biasa... setiap kali call akan ade nasihat untuk aku.. hehehe :)

Dulu mase nak exam SPM, ingat lagi time nak study.. aku ni jenis study malam2.. bila adik beradik semua tidor, aq bangun.. jadi kelawar jgk dulu.. ngeh2..:D kalau study mesti abah temankan... dalam jaga dan lena... hahaha. abah baring kat ruang tamu, aq buat la ape yang patut kat meja study tuu... kadang kalau dengar something bunyi kat tepi umah, boleh plak aku g buka tingkap g intai.. nak tgk bunyi ape... study kena teman2 cam penakut sangat.. time ngendap2 ikut tingkap xtakut plak.. Pelik2...:D ngendap punye ngendap, intai punye intai... rupa2nya........ LEMBU yang lalu.....!! Hahahaha... kuang asam btol.. :D lpas  siap study, kejutkan abah swuh tidor kat bilik.. cian ayah tidur kat kusyen tuu.. Maaf abah... Kak mi banyak susahkan abah.. Terima kasih abah.. 

Kalian adalah segala-galanya bagi ku..
Maafkan daku andai pernah mengguris hati kalian..
Terima kasih untuk segalanyaaa...
Doakan yang terbaik untu anakmu ini..
 I love U Mak n Abah ketat2 erat2.... :))

No comments:

Nur..